Estudi històric i caracterització del ciment mallorquí. Segona part

Resum: Després d’haver realitzat l’estudi i la caracterització del ciment natural de Mallorca, produït a Campos, s’ha seguit l’estudi d’aquest lligant autòcton de l’illa mallorquina, el qual te dues parts. La primera, és la recerca històrica d’aquest material. S’han estudiat informes realitzats any rere any, des de 1895 fins a 1968, per l’Instituto Geológico y Minero de España, el qual s’encarregava d’enregistrar les dades productives i econòmiques relacionades amb aquesta indústria. S’han enregistrat dades de més de 40 cimenteres que existiren des del 1850 fins a dia d’avui i de les quals encara en queden restes, algunes en molt bon estat de conservació. S’han estudiat les infraestructures de les fàbriques, des de les tècniques d’extracció de la pedra, el procés de cocció i de micronització, a més d’estudiar l’evolució històrica que van tindre algunes fàbriques, analitzant el procés productiu de cada una d’elles. A més a més s’ha entrevistat a mestres d’obres actuals i de jubilats, que han descrit com utilitzaven aquest material, per a que el feien servir, i com eren les seves característiques mecàniques i impermeabilitzants que té. La segona part, és la continuació d’algunes de línies d’investigació que quedaren pendents al treball de final de grau “Estudi i caracterització del ciment mallorquí[1].” S’ha realitzat una campanya experimental on s’han analitzat diferents propietats mecàniques i fisicoquímiques de dos morters de ciment mallorquí, un pastat amb aigua de mar i l’altre amb aigua d’aixeta. S’ha utilitzat la norma d’amassat del ciment Portland UNE-EN 196-1, amb alguna modificació soferta aplicant la norma d’amassat dels ciments natural UNE-EN 80116.

Autor: Joan Solivellas Mateu

Titulació: Màster Universitari en Construcció Avançada en l'Edificació

Any: 2020

Tutors: Judit Ramírez, Joan Ramon Rosell